Svein Arne Netteland
om sin selvbyggede velomobil.
Liggesykkelen har ikke fått noe navn, men slik ser den ut:
Vitale data:
Lengde 250 cm
Bredde 80 cm
Høyde 115 cm
Vekt ca. 35 kg
Forhjul 20"
m/støtdempere (hjemmesnekret), trommelbrems
Bakhjul 26" m/håndbrekk med fjæring (ikke dempet)
Gir 3 x 8
Styre, T-spake med universalledd
Selvbærende karroseri støpt med epoxy og glass/kullfiber/kjernematte
Lys, blinklys, baklys/bremselys
Historien bak
sykkelen
Det startet vel en gang i 18-20 årene da jeg på en tur i Stavanger
sentrum
fikk øye på en 3 hjulet liggesykkel i aluminium. Den var visstnok
selvlaget.
Ble såpass fasinert av denne doningen at dette måtte jeg finne ut
mer om.
Ikke noe Internett den gang, så det skjedde ikke så mye, men det
lå nok bak
i hjernebarken. Har forresten aldri sett denne sykkelen igjen verken i
virkeligheten eller på nettet.
I 1997 etter at andremann var kommet til verden og en uoppusset kjellerstue
stod ledig, tok jeg den sprø ideen opp igjen. Lage en 3 hjulet liggesykkel
selv. Inspirert av bilder på nettet satte jeg i gang.
For de som skal
starte et slikt prosjekt, en liten advarsel, du aner ikke
hvor mye arbeid det er. Det passer egentlig best for en kreativ gjeng for å
sikre fremdrift og gode løsninger. Jeg hadde vel ikke gjort denne jobben
i
dag hadde jeg visst hvor mye arbeid det var. Kjøp heller en og ha de
gøy med
den, med mindre du virkelig vil realisere noe sånt.
Det startet med
en modell i størrelse 1:10 etter at vitale mål (+ litt å
gå
på) var satt opp for å få plass inne i skallet.
Deretter ble det
tatt mål av modellen og tegnet spant i skala 1:1 for å bygge opp
positivpluggen til formen.
Ribbeverket ble
bygget i sponplater og satt sammen i to halvdeler. Dette var
viktig fordi den skulle deles i to i etterkant for å støpe de to
halvformene.
Deretter fulgte en lang periode med liming av isopor mellom spant. Pussing
og glattsliping før et lag med glassfiberduk og epoxy ble lagt på.
Positivpluggen
tar form i begynnelsen av 2002.
Den ferdige formen
ser slik ut når den er boltet sammen
Så ble selve
liggesykkelskallet støpt i formhalvdelene, hver halvdel for
seg. Mye arbeid. Skulle dette blitt perfekt skulle jeg ha brukt vakuum under
støping. Det ble for mye styr så det ble uten. Dette gir dessverre
mye luft
i fiberduken som viser godt når den males i ettertid.
Materialvalget var epoxy med glassfiberduk ytterst, mellomskikt av noe som
kalles Coremat
http://www.lantor.nl/index.php/id_structuur/10598/coremat.html.
Dette er en
duk med porøse mikrokuler, slik at en får en "sandwich"
konstruksjon.
Innerst er det brukt glassfiber og kullfiber for å gi stivhet. Skallet
ble
litt for tungt, og lages det på ny en gang byttes vel glassfiber med
aramidfiber (kevlar) og kullfiber samt vakumstøping.
Ferdig skall ser slik
ut utenfra og inni
Det ble deretter
laget en negativ form i kryssfiner for selve midtsøylen
inne i skallet som skal holde pedaler, kjede, sete og bakre sykkelfeste.
Uttesting av denne med bakhjul og trøer sees her. <Liggesykkel_20.jpg>
Forhjul og sete
ble kjøpt inn fra "Inspired Cycle Engineering Ltd"
http://www.ice.hpv.co.uk/
Framre Mc Pherson oppheng med oljedemping ble håndlaget hjemme.
Bak er en modifisert ramme fra en vanlig sykkel, utstyrt med fjørdemping.
Styret er hjemmelaget T-styre med universalledd. Håndbrekk er montert
på
bakhjulet. Kan også brukes som en svak brems i nedoverbakker for ikke
å
overhete trommelbremsene foran.
Fremlys er en vanlig 2,4W halogen sykkellykt i tillegg til to diodelykter
med blink eller fast lys. Blinklys er hjemmelaget med lysdioder. Det samme
med baklys/bremselys, som er dioder limt inn i bakdel på sykkel. Alt drives
av et vanlig "bilbatteri" for fjernstyrte biler på 7,2V.
Fremdeles mangler
gjennomsiktig deksel som nok vil bedre aerodynamikken noe.
Har planer om dette også, det bare tar litt tid.
Det ferdige produktet ser ut som vist på bildene.
Bilder inni
sykkelen:
Innvendig fremover. Her ser en midtstolpe med pedalfeste, en liten
sykkelcomputer, feste for styret og hjulbuene.
Bakover. Her ser en øvre del av setet, tverrbjelke for feste av fjørdemper
til bakhjul og selvsagt bakhjulet
Dette bilde viser
bedre T-styre, med standard komponenter for brems og
girskifte.
Erfaringer så
langt:
Det er jo ikke mange liggesykler (velomobiler) av denne typen rundt om
kring, så det er mange som blir stående å kikke og bilister
som viser stor
interesse.
Ettersom det kun er i den siste tiden sykkelen har blitt ferdig, har den
ikke blitt trødd mange kilometerne ennå. Ettersom det er en prototype,
så
blir det også litt prøving og feiling. For ikke å snakke
om at en skal stole
på at alt holder. Kjenner også at vanlige sykkelmuskler ikke er
det samme
som liggesykkelmuskler. Dette er nok bare en trenings og tilvenningssak.
Vektmessig er sykkelen blitt betydelig tyngre enn det som var målsetning.
Målet var 25 kg, endte på 35 kg. Dette bidrar til følelsen
av at dette er
relativt tung sak å forflytte sammenlignet med en vanlig sykkel. Du kjenner
godt motbakkene, mens nedoverbakkene er bare kos.
Utfordringer:
Støy i fra kjedet bak er også noe jeg skal bli kvitt fordi det
ødelegger en
del av kjøregleden. Skyldes lang kjedeføring og at det vanskelig
å holde
kjedet klar bunn av liggesykkel. Vil se på å bruke et kjederør
her.
Stivhet på bakhjul er også noe jeg må forbedre. Dette for
at sykkelen ikke
skal "logre for mye med halen" når en trør på,
og for å føles stødigere i
sidevind og svinger.
Den er relativt tung så svinge men til gjengjeld veldig følsom
på styringen,
noe som tar litt tid å venne seg til. Det er imidlertid nok "trail"
på
forhjul til at den alltid retter seg selv opp.
Dersom du har spørsmål,
send e-post til Svein Arne på
svein.a.netteland@lyse.net