Nye Quest 310
på vei hjem fra jobb i april-09.
Torstein Hagen
om sine 3 velomobiler:
Jeg så en Quest i Amsterdam våren 2002 og ble fanget av farten og
designen. Fant mye stoff på nettet og var våren 2005 moden for å
prøve
hvordan en slik doning kunne fungere i Trondheims kuperte veinett.
Startet med en forløper for Quest; Alleweder i en tidlig utgave fra
1994. Disse selges stadig brukt i Nederland til mellom 1000 og 2000
euro. Min kostet 1500 euro. 24 gir med normal off-road utveksling var
tilstrekkelig for selv de bratteste veiene rundt Trondheim selv om jeg
for det meste unngår dem i det daglige. Sykkelen har skrog i
aluminium og 20" hjul ,2 foran og ett bak. Trommelbremser på
forhjulene er velprøvet og driftssikker teknologi. Disse syklene blir
levert som byggesett og ferdige sykler i blank aluminium. Den enkeltes
kreativitet kan få fritt spillerom med dekoren. Den tidligere eieren
Bas Dekker´s dekor vekker mye oppsikt! Med denne sykkelen opplevde
jeg å få en helt ny aksjonsradius.
Så har quest
nr 310 ankommet Trondheim! Den er gul og
godt synlig. En jomfrutur til byen har det blitt før det hvite gull kom
i ny forsyning igjen.
Noen forbedringer på det elektriske er det, bremselys,knapp for varsellys
der alle blinker,
lydsignal når blinklysene er i bruk samt to små led foran og i baklyset
til dagtid kjørelys.
Ellers er det som med nye sykler flest ; alt er smidig og velfungerende.
Alt i alt ble prisen 67500 inkludert frakt og moms.
Alleweder, Quest
og Quest, -og en åpen trike.
Med Alleweder og piggdekk vinteren 2006
Jeg bruker ikke
regntøy lengre og er behagelig lettkledd under panseret.
Vekten er 40 kg.
Det spiller en rolle oppoverbakke, der går det litt raskere
med en 12 kg offroad.
Bortover og nedover derimot er farten høy.Vanlige sykler henger ikke
med. Gjennomsnittlig er Allewederen klart raskere enn en vanlig sykkel.
Våren 2007
var prøveperioden min med Alleweder over og jeg reiste til
Nederland og kjøpte en Quest. Lettere vekt med glassfiber i skroget og
enda mer aerodynamisk utforming gjør den ca 30 % raskere enn
Allewederen. Vekten er 34 kg. Den har 26" bakjul og har helt innebygd
driverk. Dette gjør vedlikeholdet minimalt. Dessvere er det 4 års
ventetid for å kjøpe ny Quest. De selges imidlertid brukt ganske
hyppig, noe jeg benyttet meg av. Hollendere bytter sine brukte Quest
inn i nye nå mens brukt prisene er høye. Jeg betalte noe mer for
en 1
år gammel sykkel enn den koster ny. 5800 euro for en ny, 6400 for den
brukte, etter budkamp med hollendere. Den hadde bare 1400 km på
telleren. De første fra 2000 er godt over 100 000 km nå.
Mai 2005 Besøk hos velomobiel.nl
med min nyinnkjøpte brukte
Alleweder fra 1994. Kr 17000,-inkl. alle utgifter.
Å kjøre
velomobil er veldig moro. En helt annen sykkelopplevelse. Jeg
har god oversikt over natur og trafikk. På flate strekninger er det
ganske lett å holde 45 km/t. I utforbakker triller jeg lett opp i 75
km/t. Her som ellers må sundt vett brukes for å kjøre trygt.
I
småkupert veilandskap blir oppoverbakkene borte i det jeg trår med
stor
fart inn i bakken og triller rolig over bakketopper som før var
strevsomme. Kjøringen får en annen dynamikk siden jeg er på
lag med
naturkreftene. Den ekstremt lave luftmotstanden gir stor effekt av
tråkket i høye hastigheter. Jeg tolererer lav fart over høyder
og
gleder meg over farten ned og bort. Med 0 i utslipp tar jeg meg svært
miljøvennlig til og fra jobb. På kjøpet kommer jeg i god
form og har
en festlig start på dagen i svingene ned til Trondheim sentrum fra
Byåsen. Som treningsapparat er velomobilen alle tiders. Jeg har funnet
en måte å komme i form på som appellerer til meg. En 8 mil´s
tur til
Orkdal skremmer ikke med gjennomsnitt på 27 km/t er det mye igjen av
dagen. Jeg bruker velomobilen også til de daglige små turer til
butikken. Det er plass til mye bagasje. En handlevogn med 25 kg varer
går greit.
Torstein Hagen med sin Quest i Trondheim
Åpning
av utstilling med arbeider av Pushwagner våren 2009, Trondheim sentralstasjon
Quest skaper
blest blant studenter i Trondheim...
Ånøya
våren 2009.
På vei
over Brønnøysundet på vei mot Torghatten sommeren 2008
Juni 2007 i
Nederland med nyinnkjøpt 1 år gammel Quest nr 154
Det er mange produsenter
rundt om i verden som lager velomobiler. Nye
modeller kommer stadig til. På siden velomobiling.com
finnes den best
tenkelige oversikt over markedet.
Se film med Quest på islagt vann
Jeg deler gjerne
mine erfaringer med andre interesserte. Send e-post
til: velomobil@gmail.com så skal
jeg svare.
Quest ved Børsa
Alleweder en tur på stien i Trondheim