Velomobil.no forsøker å svare på de vanligste spørsmålene om velomobiler.
Hva er en velomobil?
En velomobil er en liggesykkel som har et karosseri/skalll rundt for mindre
luftmotstand
og beskyttelse mot vær og vind.
En velomobil kan ha 2, 3 eller 4 hjul. De fleste har 3 hjul.
Leitra velomobil er produsert i Danmark.
Hvor mange kan sitte inni en velomobil?
De fleste er laget for en person, noen er laget som tandem(rygg mot rygg eller
på rekke), eller side ved side.
Hvor fort går en velomobil?
Normalt går en velomobil 30-40 km/t på flat vei. Raskere nedover,
og langsommere oppover
sammenlignet med vanlig sykkel.
En strømlinjeformet trehjuls velomobil vil kunne gjøre 52 km/t
ved 250 watt, en super racer
(temposykkel) vil greie 37 km/t ved 250 watt.
En tohjuls liggesykkel med kåpe (M5) vil greie 76 km/t ved 250 watt.
Verdensrekorden 200m flying start er 132 km/t med en tohjuls liggesykkel med
kåpe. (Varna Diablo).
Nedoverbakke er det i praksis ingen grense for topphastighet, det er avhengig
av veistrekning, hellingsgrad,
vekt og ikke minst førerens mot....
Hva er en velomobil laget av?
Apex Grand Prix trike(trehjuls liggesykkel) som brukes inni et aerodynamisk
skall (Sorcerer)
En velomobil kan være bygget rundt en ramme fra en liggesykkel (stål/aluminium/karbon).
Karosseriet kan være laget av glassfiber, karbonfiber eller kevlar. Noen
har en lett ramme i aluminium,
trukket med lett stoff(teltduk), tynn finér eller treramme og lett stoff.
Vinduer av lexan eller pleksiglass.
Velomobilen kan også ha et selvbærende karosseri, der hjul, demping
og styreoppheng er festet.
Velomobil i karbon, Birk Butterfly
Velomobil i tre
Har en velomobil motor?
De fleste har kun pedaler og forskjellige sykkelgir. Noen velomobiler er laget
med hjelpemotor(Aerorider),
og Twike(Hybrid pedal/elektrisk).
Det er mulig å ettermontere elektrisk hjelpemotor i drivhjulet, eller
på kjedet. Noen av disse motorene
kan regenerere strøm til batteriet ved bremsing.(BionX). WAW 001 har
BionX hjelpemotor.
BionX montert
på bakhjulet til en Cab-Bike Kontakt: BlueVelo
Hvor fort har du lov til å kjøre velomobilen ved hjelp av elektrisk
motor?
EU-reglene sider at motoren kun kan gi hjelp når pedalene er i bevegelse,
og ikke mer enn opp til
25 km/t, da settes en sperre inn. Det vil dermed være
aktuelt i bratte bakker, der farten er lavere
enn 25 km/t. I Europa er det 250watt som er øvre grense for hjelpekraft,
i Florida er det 500 watt.
Hvis motoren
ikke har fartssperre, og bringer kjøretøyet over 25 km/t må
velomoblilen registreres som moped.
Hvor sikker er en velomobil?
En velomobil er ikke så sikker som en bil, fordi den er laget av tynnere
materialer, har ikke sikkerhettseler,
airbags eller kollisjonsbjelker, deformasjonssoner
av stål foran og bak etc.
En velomobil er ofte sikrere enn en vanlig sykkel. Den velter veldig skjelden,
ved påkjørsel fra siden,
vil føreren kunne bli beskyttet
av karosseriet.
Denne Allewederen som har karosseri av aluminium ble truffet av en bil som
kom over
i feil kjørebane. Les mer her
Ved påkjørsel, vil velomobilen også gi noe beskyttelse ved
at den kan tåle å bli trykket noe inn foran
og bak uten at føreren blir skviset.
Et problem, kan være at velomobilen kan komme under et større kjøretøy
ved påkjørsel.
En velomobil vil kunne bremse effektivt, da den ofte har to hjul foran. Det
er en fordel i trafikken
vs. vanlig sykkel.Ved en påkjørsel, vil
en vanlig syklist fly gjennom luften, mens en velomobilist vil
ofte bli sittende inni kjøretøyet. Det er ikke registrert noen
alvorlige skader med velomobilulykker,
de fleste har greid seg bra uten å
brekke armer og bein.
En velomobil er lavere enn en vanlig sykkel, derfor kan det være lurt
å montere et flagg, slik at en blir
mer synlig i trafikken. Sterke farger på velomobilen er en fordel i trafikken,
og det er også viktig med
lys og gode reflekser, slik at en er synlig for andre trafikanter, spesielt
i mørke og på vinteren.
Kan velomobilen brukes hele året?
Ja, spesielt om vinteren, når det er kaldt, er det bra med en velomobil,
da du sitter lunt inni et karosseri,
gjerne med tak over hodet.
WAW001 på snøføre i Sverige. Det går fint med
piggdekk. Foto og konstruktør: Frederik Van De Walle
Du trenger bare å bruke tynne kær, ullundertøy, da du ikke
har vind. Hvis det er stabilt med snø og is,
kan du bruke piggdekk, og da vil velomobilen være overlegen i forhold
til en vanlig sykkel.
Du velter ikke i svingene, men du kan selvsagt skli.... Se
WAW001 på glattisen
Hva koster en velomobil?
En ny velomobil kan koste 50-70 000 kroner, de dyreste opp mot 200 000,- Brukte
fra 20-30 000,-
Byggesett (Alleweder) ca. 25 000,-
Hvor lages velomobilene?
Velomobiler produseres i Danmark, Nederland, Belgia, Tyskland, Canada og Australia.
Mange bygger
sin egen velomobil, det finnes flere miljøer i Sverige. Se velomobil.se
Finnes det noen velomobiler i Norge?
Ja, men få foreløpig.
Pr. august 2008: 1 i Bærum, 2 i Trondheim, 1 i Levanger, 2 i Bergen.
Typer: 2 Alleweder(selvbygde)
2 Quest, 1 WAW
Se oversikt over velomobiler i Norge.
Hvordan er velomobilen å kjøre med i forhold til en sykkel?
Velomobilen triller veldig lett på flat asfaltvei, og du vil lett holde
følge med en racersykkel, eller lett
kjøre fra en... I slake oppoverbakker
vil velomobilen være langsommere enn en sykkel, og det blir
større
forskjell jo brattere det blir. Til gjengjeld er velomobilen raskere nedoverbakke
i hastigheter
over 35 km/t, da luftmotstanden begynner å bli et problem
på vanlig sykkel.
(Husk at Trondheim-Oslo i 1997 ble vunnet av en liggesykkel
med karbonkåpe, som kjørte solo.
Den vant over de racersykkel-lagene
som kjørte lagtempo (Gjennomsnitt på 40 km/t). Liggesykkelen
lå
gjerne og cruiset i 50-60 km/t, og var over 100 km/t i en utforbakke.
Vinnertiden
med liggesykkelen ble 13 timer og 46 minutter. Raskeste racer kom nesten 2 timer
senere:
15 timer 33minutter.
M5 liggesykkel
med karbonkåpe vant Trondheim-Oslo suverent i 1997.
En velomobil har større masse(25-40 kg vekt) enn en sykkel på
8-10 kg. Det merkes nedoverbakke.
Det kan utnyttes på kuperte veier, der
stor fart kan opparbeides i bunnen av en bakke, og tregheten
med velomobil,
fører og evt. bagasje, vil kunne gi god fart opp over neste bakketopp.
Det er enkelt å nå 70-80 km/t på det raskeste på denne
måten, og kanskje greie 40-45 km/t over
bakketoppen. Her vil en velomobil
kunne distansere en racersykkel. En vanlig trehjuls velomobil vil
ikke kunne konkurrere med racersykler i lagtempo i et sykkelritt. Da må
du over på en tohjuls variant
med karbon-snute og stofftrekk. (Se Lightning
F40).
Hvorfor velomobil?
Det er gøy å kjøre, gir et "kick".
Det er miljøvennlig transportmiddel, som kan erstatte bilen på
kortere turer, der mange kjøre alene i
ett tonn stål med 200 hk fossilmotor og 5 seter + bagasjerom.
En velomobil gir ikke utslipp av klimagasser under bruk. Produksjonen av en
velomobil har tilført en
brøkdel av forurensing sammenlignet med
en bil. En velomobil er et godt treningsapparat, du får god
kondisjon, spenst og i tillegg er det en god "fatburner". En velomobil
kan brukes på handletur,
kan få med seg 4-5 bæreposer, i tillegg kan den bruke tilhenger
ved frakt av mer gods.
Velomobilen er sikrere enn en vanlig sykkel, og beskytter deg mot vær og vind året rundt.
Velomobilferie i Lofoten
Velomobilen kan fint brukes på ferie, du kommer i form, og opplever landskapet
behagelig tilbakelent.
Velomobilen kan gi deg inntekter, ved at den kan leies ut som reklameflate.
Hvordan skaffer jeg meg en velomobil, finnes det noen forhandler i Norge?
Nei, det nærmeste er Danmark. Leitra og Bries.
Du kan evt. bestille et byggesett (Alleweder) og lage en velomobil, det er
ikke så veldig vanskelig,
det er en i Oslo og en i Bergen som allerede har erfaring med å bygge
selv.
En velomobil bygges gjerne etter dine fysiske mål. Det kan være
lurt å oppsøke en produsent av velomobil,
prøvekjøre
den du har lyst på, ta mål slik at velomobilen blir skreddersydd
til deg.
I Europa er det flere muligheter:
Belgia: WAW
Danmark: Leitra, Bries
Nederland: Quest,
Mango,
Alleweder, Sunrider,
Versatile
Tyskland: Leiba, Cab-Bike
(Se http://www.velomobiling.com
for fullstendig oversikt over velomobiler i produksjon)
Velomobilproduksjon i Norge?
Det er absolut muligheter for å bygge velomobiler i stor skala i Norge.
Det finnes gode forsningsmiljøer, bl.a på SINTEF og vi har masser
av materialkunnskap,
både på kompositt og aluminium i Norge.
Vi produserer el-biler, som er regnet som miljøvennlige, men det er
ingen kjøretøy
som slår velomobilen når det gjelder å være miljøvennlig.
Kommer velomobilen til å erstatte bilen?
Ja, det er målsettingen å erstatte bilen på de korte handleturene,
til og fra jobb, der distansen
er 1-3 mil. Velomobilen vil ikke erstatte familebilen fullt ut, men kan bli
et miljøvennlig supplement til bilen.
En velomobil trenger kraft tilsvarende 1/2 hk for å kjøre mellom
60 og 130 km/t på flat vei... PDF her
Vil vi se mange velomobiler på veiene om 10 år?
Ja, under forutsetningen at de blir rimeligere i innkjøp. Nå er
prisen for høy, og velomobilene er
laget i småskala produksjon, gjerne håndlaget en og en. Dersom vi
får et større volum, og lavere
produksjonskostnader, vil velomobilen bli tilgjengelig for alle, og et virkelig
alternativ til bilen på lokal transport.
Avgiftspolitikken må også endres. I dag er det full moms på
sykler og el-sykler, mens el-bilene har momsfritak.
Denne skjevheten må rettes opp. Sykkel og velomobil må få
momsfritak. Finansdepartementet har fått
klage på at de ikke vil
gi momsfritak for innførsel av velomobiler til Norge, dette bør
alle som
kjøper velomobil følge opp, søke om momsfritak
på et miljøvennlig transportmiddel (O-utslippskjøretøy),
og deretter klage til Finansdepartementet.
Velomobil er et nytt fenomen i Norge, med et stort vekstpotensiale :-)