Følg Anders Løberg Bergen-Oslo med velomobilen WAW045
Klikk på bildene for å laste ned bilde i høy kvalitet
Jeg startet kl. 15.30 fra Nesttun. Totalt er turen til Ytre Rælingen via Oslo på 550 km.
Velomobil WAW 045 på Trengereid, jeg har kjørt rundt Indre Arna
og Garnes for å unngå Arnanipatunnelen.
Det var mulighet til å kjøre på den gamle veien, utenom
tunnelene mellom Trengereid og Samnanger.
Utsikt over Hardangerfjorden, mellom Nordheimsund og Ålvik. En del klatring,
men fine veier ned til Kvanndal.
Velomobil WAW 045 på fergekaien i Kvanndal. Siste fergen til Kinsarvik
gikk kl. 21, og den rakk
jeg akkurat ikke, derfor tok jeg fergen til Utne, for å overnatte der.
Velomobilen parkert utenfor Utne Hotel.
Utsikt fra Utne Hotel mot Hardangerfjorden retning Odda.
Overnatting i Utne, her litt nattmat. Jeg forsøkte å sove inni
velomobilen, med et ullpledd over meg,
det var for trtangt, og det regnet hele natten, så det ble ikke mye søvn.
Ikke å anbefale å ligge inni velomobilen, bedre å ligge i
telt eller under åpen himmel.
Adina var turistguide på hurtigbåten, som jeg tok fra Utne til Eidfjord.
Hun likte velomobilen :-)
Søndag, Eidfjord Kl. 12.15. Matforsyning og skjortetørk på
panseret før oppstigningen gjennom Måbødalen.
Velomobil WAW 045 med fruktfat på dashbordet. (Planlegger et eget rack
for frukt for senere langturer).
Oppstigningen til Vøringsfossen har begynt, her på den gamle veien
gjennom Måbødalen.
Måbødalen er mektig, med stupbratte fjell på alle kanter.
Foto: velomobil.no
Fra oppstigningen til Vøringsfossen gjennom Måbødalen.
Foto: velomobil.no
Velomobil WAW 045 på broen i Måbødalen, halvveis til Vøringsfossen.
Bratt, javel, men fine veier...
Velomobil WAW 045 opp Måbødalen i 8 km/t og jevnt 250 watt på pedalene, 140 i puls, puh...
Utsikt fra Fossli Hotel, ned Måbødalen. Foto: velomobil.no
Vøringsfossen anno 2008, ikke mye å skryte av...
Slik så det ut i Måbødalen i 1890, her ved den gamle gangbrua.
Foto: Wilse
Velomobil WAW 045 ble også en turistattraksjon ved utsiktspunktet til
Vøringsfossen...
Oppe ved Fossli, kunne jeg endelig unne meg en varm kopp kaffe....herlig :-)
På vei opp mot Dyranut, 2 mil med jevn stigning -fortsatt veldig varmt...
1 km igjen til Dyranut, høyeste punkt på Hardangervidda.... Foto:
velomobil.no
Velomobil WAW 045 på Dyranut kl. 19.18. Her ble det skikkelige kjøttkaker
til middag.
Velomobil WAW 045 på hardangervidda, solen begynner å gå ned.
Velomobil WAW 045 på kveldskjøring over Hardangervidda kl. 21.58
Det var fin temperatur over Hardangervidda, litt kastevind, som sendte cockpiten
ut i et vann...
Visiret må sikres ved hastigheter opp mot 80 km/t. Se
film her
Fine veier ned mot Haugastøl og Geilo. Her er det nesten bare å
trille... Se
film her
Velomobil WAW 045 passerte Geilo ca. kl. 24.00, og vi suste bare videre inn
i natten.... Her kl. 01.18.
Det gikk veldig lett nedover fra Geilo, nesten ingen trafikk og 13 grader varmt,
langsmed Bromma
var det flatt og fint, og farten på velomobilen var på 40-45 km/t.
Velomobil WAW 045 nærmer seg Flå, og jeg begynner å merke
kjøret, kl. 03.47
Prøvde å finne et jorde å overnatte på, men det var
grusomt mye mygg, så jeg la meg på en rasteplass
rett ved riksveien. Ble ikke mye søvn på meg denne natta heller....
kl. 05.30. 16.5 timer siden Måbødalen.
Frokost i Flå, rett ved Reppe, kl. 08.47 Menyen: skogsbacon, boller,
kaffe og frukt.
Velomobilist Anders Løberg, snart våken igjen etter en søvnløs
morgenkvist.
Her har velomobil WAW 045 kommet seg godt avgårde på Riksveg 7 langs
Krøderen. Kl. 11.50
Bergen-Oslo med velomobil, WAW 045 passerer Noresund ca. kl. 12.10
Rast og hvile på Veme, kl. 16.15, jeg ble intervjuet av Ringsaker Blad.
Akilles-senene brenner, og
jeg må kjøle ned beina i elva. Presseoppslag
Ringsaker Blad
Les PDF her
Badeplassen på Veme lå rett bak Quicky Hamburger Restaurant, veldig
fint sted, jeg måtte bare
hvile meg på teppet et par timer...
Flotte kornåkre på Ringerike, her på Helgelandsmoen. Foto:
velomobil.no
Flotte gang og sykkelveier på Ringerike, her like ved Kistefos. Gang og
sykkelveier bør anlegges
som en buffer mot matarealer der det er mulig. Mindre forurensing fra sykkel
enn biler og trailere!
Velomobil WAW 045 på Sundvollen kl. 21.16, det nærmer seg en lang
natts ferd mot Oslo...
Velomobilen og jeg har passert Utøya, og startet oppstigningen til Sollihøgda,
16 km med 5-7%
stigning, er tøffere enn Måbødalen. med 4 km og 10% stigning.
Kl. 22.44 To skjeldne fugler på veien, WAW 045 og det franske flyvende
teppe, Citroën C6
Oppover og oppover, velomobil WAW 045 veier 24 kg uten bagasje, her totalt
45-50 kg... ugh!!
Kl. 23.27, endelig på toppen av Sollihøgda, herfra er det bare
å trille ned til Bærum så fort som
jeg tør i natten... (Opp mot 80-90 km/t).
Akilles verker og brenner, jeg har satt SPD-klossene alt for langt fram på
skoen, slik at belastningen
på hælsenen ble maksimal....skikkelig amatør!
-Det tok en halvtime fra Sollihøgda og ned til Bærum, jeg surret
litt rundt på Bekkestua,
på alle Ringveiene jeg kunne finne, tilslutt trillet jeg ned til Carl
Berners Plass, og begynte på
Riksveg 4 mot Gjøvik, tok veien om Stovner og Gjelleråsen, og
trillet ned til Kjeller.
Her har jeg stoppet ved gode gamle Nitelva, rett før Lillestrøm
kl. 04.49
Velomobil WAW 045 ved Nitelva, Lillestrøm.
Velomobil WAW 045 utenfor Vestbygata 8F, der jeg tro mine barnesko fra 1965-1969.
Den gangen var det det grusveier i Lillestrøm, så det var mye lettere
å henge bak etter bilene...
Første gang en velomobil har vært i Ytre Rælingen, her utsikt
over Øyeren, og nå er det bare 100m
igjen hjem til mamma. Kl. 06.40, har nå vært på veien i 22
timer siden Flå.
Skjønner nå at Akilles er det svake punkt, her er det seneskjedebetennelse
i full blomst...
Kl. 14.15 Utpakking av bagasje, som dere ser, er det plass til litt av hvert
i en velomobil...
-Men vekt er et poeng. Lite vits i en påkostet velomobil med tanke på
lav vekt, hvis du tråkker inn
all slags klær og utstyr når du skal reise på langtur...det
kjenner du godt i motbakkene. Tenk kompakt, lav vekt.
Ikke drass med alt for mye mat omgangen, vurder hvor du kan få kjøpt
mat underveis.
NB: Du må ha nok vann, sjokolade og frukt til natt-etappene, bensinstasjoneneer
ikke åpne 24 timer på landsbygda.
Til Anders Løbergs velomobilsider