Følg Anders Løberg Oslo-Bergen med velomobilen WAW045

Klikk på bildene for å laste ned bilde i høy kvalitet

Jeg startet i Ytre Rælingen kl. 19.00, med dagtemperatur på 30 grader, valgte jeg å kjøre etappen
Rælingen-Lillehammer om natten.


Velomobil WAW045 på vei forbi kornåkrene på Nedre Romerike.


  Her har velomobilen et stopp litt nord for Fetsund, på vei mot Sørumsand.


Oslo-Bergen med velomobil, WAW 045, 28 km fra Eidsvoll.


WAW 045 velomobil på en flat veistrekning mellom Nordkisa Stadion og Friskgården.


Velomobilen blir midtpunkt på 70-årslag i Nordkisa, her er det Merethe Engebretsen som får prøvekjøre.

 


Velomobilen er populær hos jentene...


Oslo-Bergen med velomobilen WAW 045, her er Mjøsa by night.

 


Nattkjøring med WAW 045, slik ser ufoen ut i mørket...


Soloppgang over Mjøsa, her er velomobilen noen kilometer fra Gjøvik, ca. kl. 04.00


Første etappe Oslo-Bergen er snart tilbakelagt, velomobil WAW 045 passerer Vingrom Kirke,
kl.09.15, 4 km igjen til kaffe og frokost hos Eivind og Tonje Falk på Lillehammer.


Haakon får prøvekjøre velomobil WAW 045, han fikk lyst på en til seg selv...


Haakon i velomobil WAW 045 på prøvekjøring til Vingrom Kirke.


Eivind Falk i WAW 045 velomobil, her i 45 km/t mellom Vingnes og Vingrom Kirke. Se film her


Alltid koselig hos Eivind og Tonje, her under desserten etter en bedre grill-middag på Vingnes.


Viktig å kjøle seg ned før neste etappe fra Lillehammer-Lunde. Fortsatt 30 grader varmt,
og sikkert 25-26 grader i Mjøsa


Haakon under vann, tatt med Olympus 1030 SW, støtsikkert og vanntett, kjekt å ha på velomobiltur...


Velomobilist Anders Løberg kjøler seg ned i Mjøsa før andre etappe i Oslo-Bergen med WAW 045.


Tonje og Maureen, som fulgte meg til Vingrom Kirke. Se oppslag i GD her


Fortsatt meget varmt på vei opp Saksumdal, på vei mot Dokka. Det er ca 3 grader høyere temperatur
inni velomobilen enn utenfor, pga. kroppsoppvarming og lite ventilasjon ved lav fart oppoverbakke.


Et lite stykke Norge, melkesjokoladen er vel nærmere varm sjokolade når den ligger i velomobilen...


Oslo-Bergen med velomobil, WAW 045 i solnedgang på Riksveg 250 på vei mot Dokka.


Det er viktig å drikke hele tiden, og aldri bli tørst, jeg hadde 2 flasker på 1,5 liter, en egenkomponert
CamelBack-løsning.


WAW 045 ikke langt fra toppen, og utforkjøringer mot Dokka. Høyeste fart uten å trå, var 100,6 km/t.


Velomobil med dreneringshull, denne lekkasjen er svette som kommer fra pedaløren....


Oslo-Bergen med velomobil, her er WAW 045 kommet fram til Dokka, kl. 01.34.


Ungdommen på Dokka var samlet på Esso-stasjonen, og Heidi fikk prøve velomobil.


Heidi fikk en liten prøvetur med WAW 045, og hadde veldig lyst på en selv...


Kenneth (i midten) er sjef på Esso-stasjonen, og hadde akkurat satt norgesrekord...


Esso på Dokka hadde norges billigste bensin denne dagen...jeg trengte bare en kopp kaffe...


-Og Kenneth låste opp bensinstasjonen for at en sliten velomobilist kunne få seg en skikkelig
dose kaffe. Det får´n si, servicen på Esso Dokka er veldig bra, døgnet rundt. Tusen takk!


Jeg slo leir på Lunde Camping i Etnedal kl. 04.30, og fikk kjølt meg ned i Etnaelva.


Oslo-Bergen med velomobil WAW 045. Anders Løberg kjøler seg ned med en is på Lunde Camping.


Begynte å trå avsted i 15-tiden, og det var veldig varmt opp Etnedal, jeg måtte stoppe ofte...


-for å kjøle meg ned i bekker med smeltevann fra fjellet.


Pitstop på Sørum, hos Kari og Ole Holte, jeg fikk ny, frisk vannforsyning av Kari. Det var veldig
kjekt, så her stopper jeg nok neste gang også :-)


Det gikk radig utfor ned til Valdres Gjestegård, etter en voldsom tordenbyge. Se film her
Da jeg kom fram til Valdres Gjestegård, hadde strømmen gått, men jeg ble sponset med karbonader
og salat hos kokken. Jeg brukte mitt eget stormkjøkken, og hadde også medbragt vann...


Oslo-Bergen med velomobil, stopp på Fagernes, det er fortsatt mye regn i lufta...


Jeg tråkket velomobilen hele natten igjennom Valdres, og ankom Rogn Camping på morgenkvisten.


Kraftig lunch, her er det skogsbacon på stormkjøkkenet, polarbrød, kaffe og frukt.
Velomobilkjøring om sommeren krever mye energi, og gir stor fettforbrenning.
Foto: Nils Rogn www.valdres.no Se artikkel om velomobilen her


Rogn Camping i Valdres.


Rogn Camping i Valdres, kort vei til elven.


Anders Løberg kjøler seg ned i smeltevann før tredje etappe Oslo-Bergen med velomobil.


Rogn Camping, nærmere 30 grader før avreise til Aurland, kl. 13.30.


Regn i luften kl. 17.34. Det er fortsatt varmt, og jeg har flyttet panseret bakover for å få mer
luft inn i velomobilen.

Jeg fikk 500 hk diesel-eksos rett i fleisen da en av steintransportene passerte, trykket var så sterkt at
cock-piten blåste av velomobilen...


Panseret på WAW 045 er åpnet og skjøvet bakover for å få inn mer luft under klatring.
SPAI (Stagnation Point Air Intake) foran er blokkert av matposen på denne turen, og gir ikke
noe ventilerende effekt i lave hastigheter.


Oslo-Bergen med velomobil, middagspause på Tyinkrysset Kafeteria.


En av de største middags porsjonene jeg har spist, saltet fårekjøtt, vossakorv , kålrabistappe og potet,
et mektig grunnlag for nattkjøringen over fjellet fra Tyin til Lærdal.


Velomobil WAW045 og Anders Løberg Klar til fjellturen fra Tyinkrisset til Aurland. Kl. 23.30
Foto: Milana.


Oslo-Bergen med velomobil WAW 045, godt over halvveis, 254 km igjen til Bergen.


Velomobil WAW 045 i Smeddalen på Filefjell Kl. 00.20


25 km igjen til Aurland Kl. 01.55


Snart halvveis kl. 02.29


Velomobil WAW 045, har slått leir på Aurland Camping kl. 04.15


Velomobilen var en attraksjon i Aurland, Jennifer tar WAW 045 nærmere i øyesyn.


Velomobil WAW 045 og Jennifer, "cool bicycle"


Stalheimskleivane etter Gudvangen hadde en stigning på 18 %, med 50 kg kjøretøy, da måtte jeg ut
og dytte... Se film her


Oslo-Bergen med velomobil. Utsikt til Gudvangen fra Stalheimskleivane.


Første gang i Vinje: Møte mellom to velomobiler, WAW 045 og Mango.


Anders Løberg med WAW 045 og Antoine Deltour med Mango Antoine passerer 5000 km siden
begynnelsen av juni. Har syklet gjennom Tyskland, Danmark, Norge til Nordkapp, og på kryss
og tvers på Vestlandet og Østandet sommeren 2008.


2 velomobiler på vei til Kvanndal, WAW 045 og Mango.


Antoine Deltour prøver velomobil WAW 045.


Velomobil WAW 045


Velomobil WAW 045

Velomobil Mango i ledelsen, WAW 045 på hjul. Se film her


Antoine Deltour likte seg godt i WAW 045.


Anders Løberg kjører Mango. Bak kommer Antoine Deltour i WAW 045


Antoine Deltour med sin Mango velomobil, et stykke før Kvanndal.


Jeg satset på å ta hele siste etappen i ett strekk, men var helt i ørska på Øystese. Klokken var ca. 03.00.
La meg i soveposen under åpen himmel øg døste i 2 timer, og tok en kraftig frokost med flesk,
polarbrød og en kraftig kaffe. Var innom Bensinstasjonen på Bjørkheim og ble sponset med en kopp kaffe,
før jeg startet på klatringen opp til Gullfjellet. Satte ny rekord utfor ned til Trengereid-krysset: 103,3 km/t.

Jeg hadde ikke bakbrems, da wiren var røket, og merket at forbremsene ble varme.
Derfor er bakbrems å anbefale som avlastning i stor fart, særlig med velomobilen full av bagasje.

Jeg ankom Nesttun kl. 10.30 på formiddagen.


Det er helt topp å få skikkelig massasje av muskelterapeut Gary Thomas,
han knekker opp stive muskler, sener og ledd... Se film når Gary prøver velomobilen her


Muskelterapeut Gary Thomas jobber fast i Trondheim og Bergen, her tar han seg av støle lår
på en velomobilist. Kontakt: garyl@gary.no Ring Gary: 971 25 520
Se hjemmesidene til Gary her: gary.no

 

 

Til Anders Løbergs velomobilsider