Følg Anders Løberg Oslo-Bergen med velomobilen WAW045
Klikk på bildene for å laste ned bilde i høy kvalitet
Jeg startet i Ytre Rælingen kl. 19.00, med dagtemperatur på 30
grader, valgte jeg å kjøre etappen
Rælingen-Lillehammer om natten.
Velomobil WAW045 på vei forbi kornåkrene på Nedre Romerike.
Her har velomobilen et stopp litt nord for Fetsund, på vei mot
Sørumsand.
Oslo-Bergen med velomobil, WAW 045, 28 km fra Eidsvoll.
WAW 045 velomobil på en flat veistrekning mellom Nordkisa Stadion og Friskgården.
Velomobilen blir midtpunkt på 70-årslag i Nordkisa, her er det Merethe
Engebretsen som får prøvekjøre.
Velomobilen er populær hos jentene...
Oslo-Bergen med velomobilen WAW 045, her er Mjøsa by night.
Nattkjøring med WAW 045, slik ser ufoen ut i mørket...
Soloppgang over Mjøsa, her er velomobilen noen kilometer fra Gjøvik,
ca. kl. 04.00
Første etappe Oslo-Bergen er snart tilbakelagt, velomobil WAW 045 passerer
Vingrom Kirke,
kl.09.15, 4 km igjen til kaffe og frokost hos Eivind og Tonje Falk på
Lillehammer.
Haakon får prøvekjøre velomobil WAW 045, han fikk lyst
på en til seg selv...
Haakon i velomobil WAW 045 på prøvekjøring til Vingrom Kirke.
Eivind Falk i WAW 045 velomobil, her i 45 km/t mellom Vingnes og Vingrom Kirke.
Se film her
Alltid koselig hos Eivind og Tonje, her under desserten etter en bedre grill-middag
på Vingnes.
Viktig å kjøle seg ned før neste etappe fra Lillehammer-Lunde.
Fortsatt 30 grader varmt,
og sikkert 25-26 grader i Mjøsa
Haakon under vann, tatt med Olympus 1030 SW, støtsikkert og vanntett,
kjekt å ha på velomobiltur...
Velomobilist Anders Løberg kjøler seg ned i Mjøsa før
andre etappe i Oslo-Bergen med WAW 045.
Tonje og Maureen, som fulgte meg til Vingrom Kirke. Se
oppslag i GD her
Fortsatt meget varmt på vei opp Saksumdal, på vei mot Dokka. Det
er ca 3 grader høyere temperatur
inni velomobilen enn utenfor, pga. kroppsoppvarming og lite ventilasjon ved
lav fart oppoverbakke.
Et lite stykke Norge, melkesjokoladen er vel nærmere varm sjokolade når
den ligger i velomobilen...
Oslo-Bergen med velomobil, WAW 045 i solnedgang på Riksveg 250 på
vei mot Dokka.
Det er viktig å drikke hele tiden, og aldri bli tørst, jeg hadde
2 flasker på 1,5 liter, en egenkomponert
CamelBack-løsning.
WAW 045 ikke langt fra toppen, og utforkjøringer mot Dokka. Høyeste
fart uten å trå, var 100,6 km/t.
Velomobil med dreneringshull, denne lekkasjen er svette som kommer fra pedaløren....
Oslo-Bergen med velomobil, her er WAW 045 kommet fram til Dokka, kl. 01.34.
Ungdommen på Dokka var samlet på Esso-stasjonen, og Heidi fikk
prøve velomobil.
Heidi fikk en liten prøvetur med WAW 045, og hadde veldig lyst på
en selv...
Kenneth (i midten) er sjef på Esso-stasjonen, og hadde akkurat satt norgesrekord...
Esso på Dokka hadde norges billigste bensin denne dagen...jeg trengte
bare en kopp kaffe...
-Og Kenneth låste opp bensinstasjonen for at en sliten velomobilist kunne
få seg en skikkelig
dose kaffe. Det får´n si, servicen på Esso Dokka er veldig
bra, døgnet rundt. Tusen takk!
Jeg slo leir på Lunde Camping i Etnedal kl. 04.30, og fikk kjølt
meg ned i Etnaelva.
Oslo-Bergen med velomobil WAW 045. Anders Løberg kjøler seg ned
med en is på Lunde Camping.
Begynte å trå avsted i 15-tiden, og det var veldig varmt opp Etnedal,
jeg måtte stoppe ofte...
-for å kjøle meg ned i bekker med smeltevann fra fjellet.
Pitstop på Sørum, hos Kari og Ole Holte, jeg fikk ny, frisk vannforsyning
av Kari. Det var veldig
kjekt, så her stopper jeg nok neste gang også :-)
Det gikk radig utfor ned til Valdres Gjestegård, etter en voldsom tordenbyge.
Se
film her
Da jeg kom fram til Valdres Gjestegård, hadde strømmen gått,
men jeg ble sponset med karbonader
og salat hos kokken. Jeg brukte mitt eget stormkjøkken, og hadde også
medbragt vann...
Oslo-Bergen med velomobil, stopp på Fagernes, det er fortsatt mye regn
i lufta...
Jeg tråkket velomobilen hele natten igjennom Valdres, og ankom Rogn Camping
på morgenkvisten.
Kraftig lunch, her er det skogsbacon på stormkjøkkenet, polarbrød,
kaffe og frukt.
Velomobilkjøring om sommeren krever mye energi, og gir stor fettforbrenning.
Foto: Nils Rogn www.valdres.no
Se artikkel om velomobilen her
Rogn Camping i Valdres, kort vei til elven.
Anders Løberg kjøler seg ned i smeltevann før tredje etappe
Oslo-Bergen med velomobil.
Rogn Camping, nærmere 30 grader før avreise til Aurland, kl. 13.30.
Regn i luften kl. 17.34. Det er fortsatt varmt, og jeg har flyttet panseret
bakover for å få mer
luft inn i velomobilen.
Jeg fikk 500 hk diesel-eksos rett i fleisen da en av steintransportene passerte,
trykket var så sterkt at
cock-piten blåste av velomobilen...
Panseret på WAW 045 er åpnet og skjøvet bakover for å
få inn mer luft under klatring.
SPAI (Stagnation Point Air Intake) foran er blokkert av matposen på denne
turen, og gir ikke
noe ventilerende effekt i lave hastigheter.
Oslo-Bergen med velomobil, middagspause på Tyinkrysset Kafeteria.
En av de største middags porsjonene jeg har spist, saltet fårekjøtt,
vossakorv , kålrabistappe og potet,
et mektig grunnlag for nattkjøringen over fjellet fra Tyin til Lærdal.
Velomobil WAW045 og Anders Løberg Klar til fjellturen fra Tyinkrisset
til Aurland. Kl. 23.30
Foto: Milana.
Oslo-Bergen med velomobil WAW 045, godt over halvveis, 254 km igjen til Bergen.
Velomobil WAW 045 i Smeddalen på Filefjell Kl. 00.20
25 km igjen til Aurland Kl. 01.55
Velomobil WAW 045, har slått leir på Aurland Camping kl. 04.15
Velomobilen var en attraksjon i Aurland, Jennifer tar WAW 045 nærmere
i øyesyn.
Velomobil WAW 045 og Jennifer, "cool bicycle"
Stalheimskleivane etter Gudvangen hadde en stigning på 18 %, med 50 kg
kjøretøy, da måtte jeg ut
og dytte... Se
film her
Oslo-Bergen med velomobil. Utsikt til Gudvangen fra Stalheimskleivane.
Første gang i Vinje: Møte mellom to velomobiler, WAW 045 og Mango.
Anders Løberg med WAW 045 og Antoine Deltour med Mango Antoine passerer
5000 km siden
begynnelsen av juni. Har syklet gjennom Tyskland, Danmark, Norge til Nordkapp,
og på kryss
og tvers på Vestlandet og Østandet sommeren 2008.
2 velomobiler på vei til Kvanndal, WAW 045 og Mango.
Antoine Deltour prøver velomobil WAW 045.
Velomobil Mango i ledelsen, WAW 045 på hjul. Se film her
Antoine Deltour likte seg godt i WAW 045.
Anders Løberg kjører Mango. Bak kommer Antoine Deltour i WAW
045
Antoine Deltour med sin Mango velomobil, et stykke før Kvanndal.
Jeg satset på å ta hele siste etappen i ett strekk, men var helt
i ørska på Øystese. Klokken var ca. 03.00.
La meg i soveposen under åpen himmel øg døste i 2 timer,
og tok en kraftig frokost med flesk,
polarbrød og en kraftig kaffe. Var innom Bensinstasjonen på Bjørkheim
og ble sponset med en kopp kaffe,
før jeg startet på klatringen opp til Gullfjellet. Satte ny rekord
utfor ned til Trengereid-krysset: 103,3 km/t.
Jeg hadde ikke bakbrems, da wiren var røket, og merket at forbremsene
ble varme.
Derfor er bakbrems å anbefale som avlastning i stor fart, særlig
med velomobilen full av bagasje.
Jeg ankom Nesttun kl. 10.30 på formiddagen.
Det er helt topp å få skikkelig massasje av muskelterapeut Gary
Thomas,
han knekker opp stive muskler, sener og ledd... Se film når Gary prøver
velomobilen her
Muskelterapeut Gary Thomas jobber fast i Trondheim og Bergen, her tar han seg
av støle lår
på en velomobilist. Kontakt: garyl@gary.no
Ring Gary: 971 25 520
Se hjemmesidene til Gary her: gary.no
Til Anders Løbergs velomobilsider