Velomobil Media er et fleksibelt medieselskap som kan ta på seg små og store oppdrag. Vi er alene om å tilby rullende reklame på velomobiler som gir meget god oppmerksomet. Velomobil har en høy miljøprofil, og er det mest energieffektive kjøretøy i verden. Velomobil Media lager skreddersydde løsninger for bedrifter og organisasjoner som ønsker å profilere seg på en morsom, sporty og miljøvennlig måte.

Logo Den Grønne Sykkel

Velomobil

En velomobil er en liggesykkel som har et karosseri/skall rundt for mindre luftmotstand og beskyttelse mot vær og vind.En velomobil kan ha 2, 3 eller 4 hjul. De fleste har 3 hjul.


Miljøpartiet de grønne bruker velomobil som eksempel på miljøvennlig personlig transport.

Velomobil er den mest energieffektive transportmåten
Velomobil er Formel1 med pedalkraft.

Hvor mange kan sitte inni en velomobil?
De fleste er laget for en person, noen er laget som tandem(rygg mot rygg eller på rekke), eller side ved side.

Hvor fort går en velomobil?
Normalt går en velomobil 30-40 km/t på flat vei. Raskere nedover, og langsommere oppoversammenlignet med vanlig sykkel. En strømlinjeformet trehjuls velomobil vil kunne gjøre 52 km/t ved 250 watt, en super racer(temposykkel) vil greie 37 km/t ved 250 watt. En tohjuls liggesykkel med kåpe (M5) vil greie 76 km/t ved 250 watt.

Verdensrekorden 200m flying start er 132 km/t med en tohjuls liggesykkel med kåpe. (Varna Diablo). Nedoverbakke er det i praksis ingen grense for topphastighet, det er avhengig av veistrekning, hellingsgrad, vekt og ikke minst førerens mot....

Hva er en velomobil laget av?

Apex Grand Prix trike(trehjuls liggesykkel) som brukes inni et aerodynamisk skall (Sorcerer)
En velomobil kan være bygget rundt en ramme fra en liggesykkel (stål/aluminium/karbon). Karosseriet kan være laget av glassfiber, karbonfiber eller kevlar. Noen har en lett ramme i aluminium, trukket med lett stoff(teltduk), tynn finér eller treramme og lett stoff. Vinduer av lexan eller pleksiglass. Velomobilen kan også ha et selvbærende karosseri, der hjul, demping og styreoppheng er festet.


Velomobil i karbon, Birk Butterfly

Verdensrekort på 12 og 24 timersløp
Denne velomobilen har verdensrekorden på 24 timers løp,
1219 km, gjennomsnitt på over 55 km/t.

Ferdinand Villanger Løberg er verdens yngste velomobilist
Ferdinand Villanger Løberg(10) er verdens yngste velomobil-
eier. Se Ferdinand sine velomobilsider: ferdinandvelomobil.no

Har en velomobil motor?
De fleste har kun pedaler og forskjellige sykkelgir. Noen velomobiler er laget med hjelpemotor(Aerorider, E WAW), og Twike(Hybrid pedal/elektrisk).
Det er mulig å ettermontere elektrisk hjelpemotor i drivhjulet, eller på kjedet. Noen av disse motorene kan regenerere strøm til batteriet ved bremsing.(BionX).


BionX montert på bakhjulet til en Cab-Bike BlueVelo

E-WAW hybridvelomobil

Hvor fort har du lov til å kjøre velomobilen ved hjelp av elektrisk motor?
EU-reglene sider at motoren kun kan gi hjelp når pedalene er i bevegelse, og ikke mer enn opp til 25 km/t, da settes en sperre inn. Det vil dermed være aktuelt i bratte bakker, der farten er lavere enn 25 km/t. I Europa er det 250 Watt som er øvre grense for hjelpekraft, i Florida er det 500 Watt.
Hvis motoren ikke har fartssperre, og bringer kjøretøyet over 25 km/t må velomoblilen registreres som moped.

Hvor sikker er en velomobil?
En velomobil er ikke så sikker som en bil, fordi den er laget av tynnere materialer, har ikke sikkerhettseler, airbags eller kollisjonsbjelker, deformasjonssoner av stål foran og bak etc. En velomobil er ofte sikrere enn en vanlig sykkel. Den velter veldig skjelden, ved påkjørsel fra siden, vil føreren kunne bli beskyttet av karosseriet.


Denne Allewederen som har karosseri av aluminium ble truffet av en bil som kom over
i feil kjørebane.

Ved påkjørsel, vil velomobilen også gi noe beskyttelse ved at den kan tåle å bli trykket noe inn foran og bak uten at føreren blir skviset.
Et problem, kan være at velomobilen kan komme under et større kjøretøy ved påkjørsel. En velomobil vil kunne bremse effektivt, da den ofte har to hjul foran. Det er en fordel i trafikkenvs. vanlig sykkel.Ved en påkjørsel, vil en vanlig syklist fly gjennom luften, mens en velomobilist vil ofte bli sittende inni kjøretøyet. Det er ikke registrert noen alvorlige skader med velomobilulykker, de fleste har greid seg bra uten å brekke armer og bein.

En velomobil er lavere enn en vanlig sykkel, derfor kan det være lurt å montere et flagg, slik at en blir mer synlig i trafikken. Sterke farger på velomobilen er en fordel i trafikken, og det er også viktig med lys og gode reflekser, slik at en er synlig for andre trafikanter, spesielt i mørke og på vinteren.

Kan velomobilen brukes hele året?
Ja, spesielt om vinteren, når det er kaldt, er det bra med en velomobil, da du sitter lunt inni et karosseri, gjerne med tak over hodet.


WAW001 på snøføre i Sverige. Det går fint med piggdekk. Foto og konstruktør: Frederik Van De Walle

Du trenger bare å bruke tynne kær, ullundertøy, da du ikke har vind. Hvis det er stabilt med snø og is, kan du bruke piggdekk, og da vil velomobilen være overlegen i forhold til en vanlig sykkel. Du velter ikke i svingene, men du kan selvsagt skli.... Se WAW001 på glattisen

Hva koster en velomobil?
En ny velomobil kan koste 50-75 000 kroner, de dyreste opp mot 200 000,- Brukte fra 20-30 000,- Byggesett (Alleweder) ca. 25 000,-

Hvor lages velomobilene?
Velomobiler produseres i Danmark, Nederland, Belgia, Tyskland, Tsjekkia, Canada og Australia. Mange bygger sin egen velomobil, det finnes flere miljøer i Sverige. Se velomobil.se

Finnes det noen velomobiler i Norge?
Ja, men få foreløpig.
Pr. 2013: 1 på Kolbotn, 1 i Horten, 1 i Bærum, 3 i Trondheim, 1 i Levanger, 5 i Bergen, 1 i Kristiansand.

Hvordan er velomobilen å kjøre med i forhold til en sykkel?
Velomobilen triller veldig lett på flat asfaltvei, og du vil lett holde følge med en racersykkel, eller lett kjøre fra en... I slake oppoverbakker vil velomobilen være langsommere enn en sykkel, og det blir større forskjell jo brattere det blir. Til gjengjeld er velomobilen raskere nedoverbakke i hastigheter over 35 km/t, da luftmotstanden begynner å bli et problem på vanlig sykkel.
(Husk at Trondheim-Oslo i 1997 ble vunnet av en liggesykkel med karbonkåpe, som kjørte solo. Den vant over de racersykkel-lagene som kjørte lagtempo (Gjennomsnitt på 40 km/t). Liggesykkelen lå gjerne og cruiset i 50-60 km/t, og var over 100 km/t i en utforbakke.
Vinnertiden med liggesykkelen ble 13 timer og 46 minutter. Raskeste racer kom nesten 2 timer senere: 15 timer og 33minutter.


M5 liggesykkel med karbonkåpe vant Trondheim-Oslo suverent i 1997.

En velomobil har større masse(25-40 kg vekt) enn en sykkel på 8-10 kg. Det merkes nedoverbakke. Det kan utnyttes på kuperte veier, der stor fart kan opparbeides i bunnen av en bakke, og tregheten med velomobil, fører og evt. bagasje, vil kunne gi god fart opp over neste bakketopp.

Det er enkelt å nå 70-80 km/t på det raskeste på denne måten, og kanskje greie 40-45 km/t over bakketoppen. Her vil en velomobil kunne distansere en racersykkel. En vanlig trehjuls velomobil vil ikke kunne konkurrere med racersykler i lagtempo i et sykkelritt. Da må du over på en tohjuls variant med karbon-snute og stofftrekk. (Se Lightning F40).

Hvorfor velomobil?
Det er gøy å kjøre, gir et "kick".
Det er miljøvennlig transportmiddel, som kan erstatte bilen på kortere turer, der mange kjøre alene i ett tonn stål med 200 hk fossilmotor og 5 seter + bagasjerom.

En velomobil gir ikke utslipp av klimagasser under bruk. Produksjonen av en velomobil har tilført en brøkdel av forurensing sammenlignet med en bil. En velomobil er et godt treningsapparat, du får god kondisjon, spenst og i tillegg er det en god "fatburner". En velomobil kan brukes på handletur, kan få med seg 4-5 bæreposer, i tillegg kan den bruke tilhenger ved frakt av mer gods.

Velomobilen er sikrere enn en vanlig sykkel, og beskytter deg mot vær og vind året rundt.


Velomobilferie i Lofoten
Velomobilen kan fint brukes på ferie, du kommer i form, og opplever landskapet behagelig tilbakelent.

Hvordan skaffer jeg meg en velomobil, finnes det noen forhandler i Norge?
Nei, det nærmeste er Danmark.
Du kan evt. bestille et byggesett (Alleweder) og lage en velomobil, det er ikke så veldig vanskelig, det er en i Oslo, Trondheim og Bergen som allerede har erfaring med å bygge selv

En velomobil bygges gjerne etter dine fysiske mål. Det kan være lurt å oppsøke en produsent av velomobil, prøvekjøre den du har lyst på, ta mål slik at velomobilen blir skreddersydd til deg.

Velomobilproduksjon i Norge?
Det er absolut muligheter for å bygge velomobiler i stor skala i Norge.
Det finnes gode forsningsmiljøer, bl.a på SINTEF og vi har masser av materialkunnskap, både på kompositt og aluminium i Norge.

Vi produserer el-biler, som er regnet som miljøvennlige, men det er ingen kjøretøy
som slår velomobilen når det gjelder å være miljøvennlig.

Kommer velomobilen til å erstatte bilen?
Ja, det er målsettingen å erstatte bilen på de korte handleturene, til og fra jobb, der distansen er 1-3 mil. Velomobilen vil ikke erstatte familebilen, men kan bli et miljøvennlig supplement til bilen.


En velomobil trenger kraft tilsvarende 1/2 hk for å kjøre mellom 60 og 130 km/t på flat vei.

Vil vi se mange velomobiler på veiene om 10 år?
Ja, under forutsetningen at de blir rimeligere i innkjøp. Nå er prisen for høy, og velomobilene er laget i småskala produksjon, gjerne håndlaget en og en. Dersom vi får et større volum, og lavere produksjonskostnader, vil velomobilen bli tilgjengelig for alle, og et virkelig alternativ til bilen på lokal transport.

Avgiftspolitikken må også endres. I dag er det full moms på sykler og el-sykler, mens el-bilene har momsfritak. Denne skjevheten kan rettes opp.